Aki beleszeret motorcsónakokba, hamar megtanulja a vezetés minden csínját-bínját, de a vontatás motorcsónakkal már más dolog: ha az ember vízisít, wakeboardot vagy fánkot szeretne vontatni, van néhány dolog amire érdemes odafigyelni. Mit tegyünk és mit ne tegyünk?
Szinte elképzelhetetlen, hogy akinek motorcsónakja van, soha ne akarná kipróbálni a vízisíelést, vagy ne jutna eszébe a családot vontatni egy fánkon. Ha valaki egy speciálisan vontatáshoz tervezett csónakot vesz, mint a Bayliner Heyday modelljei, ez egészen magától értetődő.
De mit tegyünk olyankor, ha olyan csónakunk van, melynek elegendő a teljesítménye, azonban nem tartozik a felszereltségéhez vontatótorony, vagy a speciális vontatócsónakokra jellemző ballasztrendszer a hullámok egyengetésére? Következzen néhány tipp, melyek segítségével vízisí, wakeboard vagy fánk vontatása biztonságosabb és élvezetesebb lehet.
Vigyázzunk a hajócsavarral!
Vízisí és más sporteszközök vontatásához a belmotoros vagy sugaras meghajtású hajók a legalkalmasabbak. Ezeknél a meghajtás biztonságosan a hajótest alatt helyezkedik el, és nem áll fenn a veszélye, hogy a vontatott személy túlságosan közel kerül hozzá. Ennek a veszélye különösen elinduláskor és megálláskor nagy.
Külmotoros hajóval történő vontatáskor legyünk nagyon körültekintőek. Használjunk a hagyományosnál hosszabb kötelet, de a síző tartson nagyobb távolságot a hajótól elinduláskor is.
Vontatás motorcsónakkal: kötelek és rögzítésük
Különböző típusú eszközök vontatásához különböző fajtájú és hosszúságú kötelekre lesz szükségünk, ezen semmiképp sem érdemes spórolni. Az sem mindegy, a köteleket hová rögzítjük a motorcsónakhoz.
A vízisíelők 23 méter körüli kötelet használnak, amiben bizonyos nyúlási rugalmasságra van szükség. A szlalomozó mozgáshoz a legjobb, ha a kötél nagyjából a csónak súlypontjának magasságában van rögzítve, az irányváltásokhoz számukra így a legmegfelelőbb.
Haladó wakeboardosok számára már fontos, hogy a levegőben trükközhessenek, amiben segítségükre van egy minél magasabb rögzítési pont – erre szolgálnak a Heyday modellek és a hasonló speciális vontató csónakok sky pylonjai. A köteleik hosszúsága függ a személy ügyességétől, súlyától és a sebességtől, de nagyjából 20-25 méter között változik. A vízisíelőkkel ellentétben a wakeboardosok trükkjeihez egy nyúlásmentes, merev kötél a legjobb.
A wakesurfhöz sokkal rövidebb köteleket használnak, alig néhány méternyit. Noha a wakesurf vontatás sebessége is jóval alacsonyabb, mint más eszközöké, ilyen kis távolságban külmotor használatáról a legnagyobb óvatosság mellett sem lehet szó!
Fánkok és hasonló felfújható alkalmatosságok vontatásánál nagyon fontos, hogy a kötelet minél alacsonyabban rögzítsük (akár egy vonószemre vagy kikötőbikára), mert egy magasan rögzített kötél nagymértékben megnöveli az eszköz felborulásának kockázatát.
Fotó: Bernard Spragg
Csak finoman a vontatásnál!
Semmiképpen se induljunk el teljes gázzal, a gázkarral finoman és óvatosan bánjunk. Fokozatosan növeljük a sebességet, hogy a vontatókötelet ne rántsuk ki a síelő vagy wakeboardos kezéből. Miután kiemelkedtek a felszínre, fokozatosan gyorsíthatunk az utazósebességre, ami vízisíelők számára 50, wakeboardozók számára pedig 30 kilométer/óra körüli tempót jelent. Tapasztaltabb személy esetében ez lehet magasabb, egy kezdő számára azonban minden esetben alacsonyabb! Végső sorban a vontatás motorcsónakkal mindig a hajó vezetőjének a felelőssége.
Kezünket tartsuk finoman a gázkaron, hogy folyamatosan korrigálva minél egyenletesebb sebességet biztosítsunk nekik, közben a kormánnyal korrigálva a rántásokat, ahogy a szlalomozó vontatott eszköz a tatot félre-félrehúzza.
Fánk, tube és hasonló eszközök vontatása esetén a gyorsítás és lassítás még egyenletesebben kell történjen, és mivel a vontatmány gyakorlatilag teljesen kormányozhatatlan és fékezhetetlen, hirtelen éles irányváltásokról szó sem lehet.
Ember a vízben!
Ha a vontatott személy a vízbe esett, vegyük el a gázt mielőtt visszafordulunk értük. Az eljárás gyakorlatilag megegyezik az általános vízi mentési szabályokkal: Siklásban közelítsük meg, így nem verünk rájuk hullámokat, szél alatti oldalon, hogy semmiképpen ne sodródjunk rájuk. Ahogy felszállnak a csónakba állítsuk meg a motort, még ha nem is a tat felőli oldalon másznak be.